ریمپ خودرو am tuning

متن صفحه

تفاوت موتورهای چهار زمانه و دو زمانه

موتور های چهار زمانه و دو زمانه


یک موتور احتراق داخلی است که در آن پیستون در حین چرخاندن میل لنگ چهار حرکت مجزا انجام میدهد. اکثر خودروهای مدرن احتراق داخلی 4 زمانه هستند که با بنزین یا گازوئیل کار میکنند. 
در موتورهای چهار زمانه به عمل را به صورت مکانیکی جدا میکند که باعث کاهش انتشار سوخت نسوخته میشود، همین جهت باعث کاهش آلایندگی میشود و روغن را سوخت جدا میکند که به طور قابل توجهی انتشار مونوکسید کربن را کاهش می دهد.


موتورهای دو زمانه
موتورهای 2 زمانه نیز رایج هستند اما در خودروهای سبک و کامیون استفاده نمیشوند. اکثر در موتورهای کوچیک مانند موتورهای اره برقی، چمن زنی، موتور سیکلت ها، اسکوترها و غیره یافت میشود.
یک موتور 2 زمانه یک موتور بنزینی احتراق داخلی است اما از نظر طراحی با 4 زمانه متفاوت است.


تفاوت بنزینی با دیزلی
موتورهای دیزلی 4 زمانه هستند اما در روش احتراق با موتورهای بنزینی تفاوت دارند. در موتورهای دیزلی برای احتراق مخلوط هوا و سوخت به جای شمع به نسبت تراکم بسیار بالا متکی هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد موتور های دیزلی اینجا کلیک کنید.


روش کار موتورهای 4 زمانه
1-    مکش : پیستون در سیلندر از نقطه مرگ بالا TDC به نقطه مرگ پایین BDC حرکت می کند. سوپاپ های ورودی باز و سوپاپ های خروجی بسته هستند. حرکت پیستون به سمت پایین باعث ایجاد خلا (فشار منفی هوا) میشود که مخلوط هوا و سخت از سمت سوپاپ ورودی باز به داخل محفظه احتراق می کشد.


2-    تراکم : پیستون در سیلندر از نقطه مرگ پایین به نقطه مرگ بالا به سمت بالا حرکت میکند. هر دو سوپاپ ورودی و خروجی بسته هستند. حرکت به سمت بالا مخلوط هوا و سخت را در محفظه احتراق فشرده میکند.


احتراق 
در پایان فشرده سازی شمع آتش می زند و مخلوط هوا و سوخت فشرده شده را مشتعل می کند. این احتراق پیستون را مجبور می کند به پایین به سمت BTC برود و میل لنگ را بچرخاند و خودرو را به جلو سوق می دهد. هر دو سوپاپ ورودی و خروجی بسته هستند.

تخلیه 
پیستون در سیلندر از نقطه مرگ پایین به نقطه مرگ بالا به سمت بالا حرکت می کند. نیرو ناشی از احتراق که حرکت میل لنگ و 3 حرکت متوالی دیگر را ادامه میدهد. سوپاپ ورودی بسته است و سوپاپ دود باز است و گازهای مصرف شده اگزوز را از سیلندر خارج می کند و سیکل در حال حاضر کامل شده است و پیستون را برای شروع حرکت مکش آماده است. 


هوا قابل تراکم و فشرده سازی است هنگامی که هوا و سوخت قبل از احتراق فشرده میشود راندمان احتراق بهبود می یابد. نسبت تراکم رابطه حجم کل سیلندر به حجم فشرده است به عنوان مثال نسبت تراکم 10:1 (به صورت شافی 10 به یک) نشان میهد که محفظه 10 قسمت از حجم هوا و سوخت را در 1 قسمت از آن حجم در پایان فشرده سازی فشرده می کند.


انتشار گازهای گلخانه ای از موتورهای چهار زمانه مانند سایر موتورهای حاوی مقادیر قابل توجهی گازهای گلخانه ای و همچنین سایر اشکال آلودگی هوا است.

 

AM Tuning

- مطالب مرتبط

طراحی و سئو سایت توسط آیواوب